C/ Pare Coll, 1 - 08600 Berga

938 210 305

Els ambients d’aprenentatge a infantil 3-6

Els ambients d’aprenentatge a infantil 3-6

“L’art d’ensenyar és l’art d’ajudar a descobrir”. Mark Van Doren

Què són?

Els ambients d’aprenentatge a Infantil són una estratègia metodològica que ofereix la possibilitat de posar a l’abast dels infants propostes estimulants, riques i variades, prèviament dissenyades i preparades. Aquests espais físics i pedagògics fomenten un aprenentatge actiu, creatiu i autònom.

Cada ambient ofereix materials, experiències i estímuls adequats a les seves necessitats i interessos, afavorint l’exploració, l’experimentació i el desenvolupament global (cognitiu, emocional, social i motor). La disposició de l’ambient permet captar l’interès de l’infant a través de l’experimentació, la manipulació i el joc, i generar preguntes que l’ajudin a descobrir el món que l’envolta.

Quins fem?

A la comunitat dels petits fem quatre ambients:

L’ambient de joc simbòlic. Es representen situacions quotidianes (la casa, la botiga, l’hospital…) perquè els infants puguin reproduir i desenvolupar les habilitats socials i comunicatives, tot adquirint diferents rols.

L’ambient d’art. Espai per fomentar l’expressió artística i la creativitat, a partir de materials i recursos diversos, els quals permeten experimentar amb tècniques artístiques de manera autònoma i significativa.

L’ambient de mini mons. Entorns i espais imaginaris on coexisteixen petits mons, cadascun amb les seves pròpies aventures. Els infants exploren, imaginen i construeixen històries mentre es diverteixen.

L’ambient de ciències (LAB). Petit laboratori pensat per explorar diferents reptes científics o naturals a través d’experiments i materials manipulatius.

Com els organitzem?

Els nostres ambients d’aprenentatge estan pensats perquè l’alumne sigui el centre de l’aprenentatge, per tant, aquests permeten que l’infant s’autoreguli i circuli lliurement, escoltant les seves necessitats, seguint els seus interessos i desenvolupant les seves potencialitats i talents.

Els ambients es duen a terme tres cops per setmana: dimarts, dimecres i dijous, durant tota la tarda i es fan grups internivell. Aquestes franges de temps llargues permeten a l’infant respectar les seves necessitats per tal que cadascú trobi el ritme que ell mateix requereix per viure el seu procés d’aprenentatge. A més, els permet que el seu joc vagi transformant-se segons les seves necessitats, els materials o la intervenció d’altres infants o adults que poden generar noves situacions d’aprenentatge.

Les propostes que oferim permeten diferents tipus d’agrupacions. És a dir, materials de joc individual, en parelles, en petit grup i en gran grup. Cada agrupació generarà diferents sinergies i, per tant, diferents aprenentatges.

Les mestres, som les acompanyants de tot aquest procés, respectem i actuem tenint en compte que cada infant necessita un ritme diferent i, a la vegada, tenim present i cuidem el propi ritme de l’infant. 

CreaEscola Quality Certificate for Education Website