C/ Pare Coll, 1 - 08600 Berga

938 210 305

Descobrint el món a través dels contes

Descobrint el món a través dels contes

LITERATURA INFANTIL ALS PRIMERS ANYS DE VIDA

En els primers anys de vida, quan els infants encara descobreixen el món amb ulls plens de curiositat, la literatura infantil esdevé una eina fonamental per al seu desenvolupament integral. Els beneficis d’introduir els petits en el món dels llibres durant aquesta etapa són innegables i planten les bases per a un amor durador per la lectura.

La literatura infantil, per als nens i nenes de 0 a 3 anys, ofereix beneficis crucials pel seu creixement. En primer lloc, fomenta la relació emocional amb els pares, educadors o cuidadors, ja que els moments compartits llegint són ocasions de connexió íntima. A més, l’experiència de sentir la veu dels adults i observar les imatges dels llibres estimula el desenvolupament del llenguatge, el vocabulari, la comunicació i la comprensió del món que els envolta.

En aquesta etapa, els gèneres literaris es seleccionen amb cura per captar l’atenció dels petits lectors. Llibres de cartró amb pàgines gruixudes i textures diverses estimulen els sentits del tacte i la vista, i els permeten descobrir de manera autònoma el contingut dels llibres.   Les ritmes i les cançons incorporades als llibres no només fan que la lectura sigui més entretinguda, sinó que també contribueixen al desenvolupament del ritme i la musicalitat en el llenguatge.

Els contes per a infants són una eina educativa clau. Històries senzilles amb repeticions i patrons ajuden a desenvolupar la memòria i la comprensió. A més, les imatges acolorides estimulen la percepció visual dels petits, mentre que les trames senzilles planten les primeres llavors de comprensió narrativa. També altres formats, amb imatges reals, o dibuixos, els ajuden a comprendre millor el món que els envolta, o imaginar uns escenaris poc habituals, o mons fantàstics on deixar volar la imaginació.

Molts contes d’autor, tracten valors i temes rellevants per crear un món millor, com ara la tolerància, l’amistat, la responsabilitat, el respecte, l’acceptació, la diversitat, les emocions, l’ecologisme… L’ús de personatges amb els quals es puguin identificar facilita la comprensió d’aquests conceptes. Si bé en els contes clàssics i tradicionals hi ha molts valors o patrons qüestionables, també n’hi ha que solen incorporar unes moralines o missatges positius. És per això que des de la llar d’infants apostem per continuar explicant i narrant alguns contes tradicionals, combinats amb contes d’autor, àlbums il·lustrats, poemaris o contes de rodolins, etc. 

COM ENFOQUEM LA LITERATURA

Escollint temàtiques adequades a cada edat i tenint en compte com narrar la història per tal que arribi als infants. Caldrà tenir en compte també, si és necessari fer una adaptació, per tal de connectar amb els infants i captar la seva atenció, així com tenir en compte possibles dificultats per tal de ser inclusius per a tot l’alumnat.

El to de veu i la mímica són molt importants. Caldrà fer servir una melodia ajustada a la necessitat del grup. Amb els més petits, fonamental tenir present aquest aspecte. I acompanyar-lo del gest, també a tenir molt en compte.

Finalment, deixem a l’abast els contes, titelles, i altre material adient, per tal que els infants es puguin nodrir de tots aquests aprenentatges.

ACTIVITATS QUE PORTEM A TERME

  • EL CONTE DE LA SETMANA

Al matí, després de la rutina del bon dia, s’explica un conte a tot el grup. Aquest és triat per la mestra en funció del contingut que volem tractar, per temàtiques, per aprofundir en valors, per acompanyar descobriments, etc. 

Es repeteix durant una setmana (en el cas dels més petits, s’explica el mateix conte durant quinze dies) per tal que ells integrin bé les seqüències temporals, els personatges, etc. i puguin anticipar-se per tal de fer-los autònoms després quan se’ls deixa el conte a l’abast i així poden seguir la narració. 

Es tracta tant de contes tradicionals o clàssics (escollits i vetllats per tal de no fomentar patrons socials no desitjats), com contes d’autor, àlbums il·lustrats, poemes i rodolins, etc. 

  • LA MALETA VIATGERA

És un projecte pedagògic compartit casa i escola que involucra la creació d’una maleta, dissenyada per enriquir l’experiència de la literatura. Aquesta maleta consta d’una selecció de 7 llibres, que els infants s’emporten a casa. Poden explorar el món de la literatura a través de diferents gèneres literaris, que poden anar descobrint acompanyats de la família, dels educadors, i posteriorment, de manera més autònoma. 

L’objectiu principal és compartir el plaer per la lectura, des de les etapes més primerenques, i gaudir de contes i llibres que no siguin de propietat, i que cal tenir-ne cura per tal que altres famílies també puguin tenir-los. D’aquesta manera es fomenta també la possibilitat del prestam de contes des de la biblioteca.

  • CAIXES D’ANIMALS I INSECTES: POEMES  

Podem afirmar que representen una proposta d’aprenentatge vivencial. Aquestes caixes contenen joguines, rèpliques d’animals i insectes, així com altres recursos que permeten als infants explorar i conèixer molt millor la natura i els seus habitants. Cada animal o insecte, va acompanyat pel seu poema o rodolí.

  • TITELLES I FIGURES ANIMALS. 

Amb aquestes pretenem potenciar la motivació i curiositat vers la literatura, i afavorir el desenvolupament lingüístic, expressiu i reflectiu. A la mateix temps, eduquem la sensibilitat i estimulem la imaginació, la creativitat i la capacitat d’atenció. Iniciant-nos a través de sons, onomatopeies i paraules soles, anem fomentant el llenguatge oral a través de titelles i animals.

  • ÀLBUMS PERSONALS

Cada família porta a l’aula un àlbum de fotos personal de cada infant, que es queda tot el curs a l’aula. En aquest hi surt ell com a protagonista, acompanyat de situacions quotidianes i persones properes i familiars. En moltes ocasions, hi ha un petit text o els noms dels qui hi surten, així si l’infant li costa expressar-se o pronunciar alguns noms es pot acompanyar per l’educador. Així, es motiva a llegir les imatges i seqüències i explicar-nos el contingut, tant per ell mateix com per compartir-ho als companys. 

En resum, la literatura infantil als primers anys de vida és una gran eina educativa. És una oportunitat d’establir les bases per al futur aprenentatge, connectar emocionalment amb els infants i obrir la porta a un món ric en imaginació i coneixement. És l’anomenat “llegir sense saber-ne”, la base per esdevenir futurs lectors, persones crítiques i empàtiques.

CreaEscola Quality Certificate for Education Website