Un dels principals objectius de la nostra escola, és la constant formació i transformació pedagògica. A l’etapa d’educació infantil (tant de primer cicle, com de segon cicle) des del curs passat, estem rebent acompanyament i assessorament per part de la Universitat de Vic, des del Centre d’Innovació i Formació en Educació, a càrrec de la Gloria Olmos, per continuar millorant i optimitzant la pràctica educativa, en aquest cas, centrada en els espais a la llar d’infants.
La pedagogia per espais
La pedagogia per espais a l’escola bressol, i a l’etapa d’educació infantil és un enfocament educatiu basat en crear espais d’aprenentatge rics i estimulants dins de l’aula o l’espai quotidià de l’infant. En aquests espais, els infants són els protagonistes absoluts de l’acció educativa, on poden explorar, descobrir i interactuar amb els materials proposats i els seus companys.
Aquesta metodologia es fonamenta en la idea que l’aprenentatge es produeix a través de l’experiència directa i la interacció amb els diferents propostes que es presenten a l’aula. Aquests espais, estan dissenyats i pensats per satisfer la curiositat dels infants i fomentar la iniciativa de joc i intervenció, que els permet escollir les activitats i aprendre a través del joc.
El joc lliure com a base del desenvolupament integral de l’infant
El joc és el pilar fonamental en tots els espais, essent l’eina educativa fonamental. Entenem doncs el joc com a base del desenvolupament de l’infant, adquirint a través d’ell habilitats motrius, cognitives, emocionals i socials.
A través del joc, els infants experimenten situacions de la vida real, descobreixen combinacions i qualitats dels objectes, elaboren hipòtesis i accions, practiquen la resolució de problemes i es fomenta la creativitat i la imaginació.
És a través de la pròpia iniciativa que l’infant descobreix les possibilitats del joc, que cada vegada fa més complex, combinant-hi més accions, materials. I a poc a poc hi anirà tenint cabuda el joc col·laboratiu, que ajuda a construir relacions amb els companys, promovent la comunicació i el treball en equip.
Beneficis de la pedagogia per espais i la importància del joc
Quins son els nostres espais d’aprenentatge?
Aquest curs, doncs, hem iniciat una transformació pedagògica a la nostra llar d’infants, creant així els espais de joc a les aules, que permeten que cada grup d’edat hi trobi reptes i espais on satisfer les seves necessitats i ampliar capacitats. Aquests són:
Incorporem també a l’aula tot de propostes per impulsar l’autonomia dels infants, especialment en el grup dels grans. Fomentem així la pròpia descoberta de les necessitats i com satisfer-les, com ara tenir a l’abast els gots i la gerra d’aigua, els esmorzars i parament de taula, la higiene personal i cura d’un mateix, etc.
Quines altres propostes oferim de la llar d’infants?
Complementem aquests espais amb altres propostes semidirigides que ens ajuden a fomentar també altres aspectes del desenvolupament de l’infant, com anar adquirint unes pautes i límits, que ens permeten un sentit de grup on cada vegada s’integren més bé normes de convivència i rutines escolars.
Algunes d’aquestes activitats es porten a terme en espais específics, diferents de l’aula, com el gimnàs de l’escola, l’aula auxiliar, o l’espai d’acollida.
Tots aquests espais s’aniran ampliant i modificant durant el curs en funció dels interessos, capacitats i maduresa dels infants. Les mestres i educadores els acompanyarem durant tots aquests processos, per tal que cadascú desenvolupi el seu potencial i talent.
25 escoles a Catalunya amb un projecte transformador, compromès i il·lusionant: #avuixdemà
© 2021 Escoles FEDAC | Tots els drets reservats - Avís legal - Política de privadesa - Política de cookies - Design by Creaescola