C/ Pare Coll, 1 - 08600 Berga

938 210 305

¡LOL! De Emojis a Hashtags

¡LOL! De Emojis a Hashtags

Aquest trimestre, a Lengua castellana, l’alumnat de 2n d’ESO hem treballat en un projecte molt actual i proper a la nostra realitat: el llenguatge que fem servir a les xarxes socials. Amb el títol “¡LOL! De Emojis a Hashtags: ¿cómo hablamos en las redes sociales?”, ens hem endinsat en l’univers digital per analitzar com ens comuniquem quan utilitzem Instagram, TikTok, WhatsApp…

Tot i que sembli que només “xategem”, la veritat és que a les xarxes utilitzem una manera de parlar molt particular, que sovint s’allunya del llenguatge que fem servir a l’escola o en una conversa cara a cara. Al llarg del projecte, ens hem fet preguntes com:
📲 Què volen dir abreviatures com “LOL”, “DM”, “XD” o “OMG”?
🤔 Les emoticones poden substituir paraules?
😬 Quines conseqüències té escriure sense cuidar l’ortografia?

Un dels temes que més ens va cridar l’atenció va ser la quantitat d’abreviatures i sigles que fem servir a les xarxes sense adonar-nos-en. Moltes provenen de l’anglès i s’han escampat molt ràpidament:

  • LOL (Laughing Out Loud) = riure molt
  • BRB (Be Right Back) = ara torno
  • DM (Direct Message) = missatge privat
  • TBT (Throwback Thursday) = publicació de record, tornar al passat

Després d’analitzar moltes d’aquestes expressions, vam analitzar les nostres pròpies, adaptades al nostre dia a dia, com “PQNV” (Per què no véns?) o “TDLV” (T’he deixat la vida, per a comiats dramàtics).

També vam explorar l’ús d’emoticones i emojis, que a vegades diuen més que les paraules. Vam descobrir com un simple 😅 pot canviar el to d’una frase, o com el mateix emoji pot tenir significats diferents segons el context. Sabíeu que l’emoji 🐍 pot fer servir-se per dir que algú és “traïdor”? Ens va sorprendre molt!

Un altre tema que vam debatre va ser l’impacte d’escriure ràpid i malament. Sovint, per estalviar temps o per moda, escurcem paraules (“k vols”, “xq”, “bn”, “stic”), eliminem accents o barregem lletres amb números. Tot i que és habitual a les xarxes, també pot afectar la nostra manera d’escriure fora d’aquest entorn. És ben clar que redactar un mateix missatge amb llenguatge de xarxa social  o en versió formal pot canviar el significat, la claredat i el to.

Com a producte final, cada grup va preparar una exposició en què s’explicava el significat  de termes, expressions i símbols propis del llenguatge de les xarxes. Hi vam incloure definicions, exemples, resultats d’enquestes i advertiments sobre possibles malentesos. És el Diccionari digital d’s2.

Amb aquest projecte hem vist com el llenguatge de les xarxes pot facilitar la comunicació ràpida, però també pot generar confusió, malentesos o fins i tot afectar la nostra ortografia i manera d’expressar-nos. Ens hem adonat que no es tracta de si està “bé” o “malament” fer servir emoticones, mems o abreviatures, sinó de saber quan, com i amb qui fer-ho. A les xarxes fem servir un llenguatge més informal i creatiu, però també necessitem aprendre a adaptar-nos a diferents situacions i contextos.

Aquest projecte ens ha ensenyat que el llenguatge evoluciona, i que les xarxes socials en són una bona prova. Però també ens ha mostrat que fer servir bé les paraules -en qualsevol format- continua essent clau per comunicar-nos amb claredat, respecte i empatia.

Ara que sabem una mica més sobre com parlem a Internet, podem continuar utilitzant-lo… però amb més consciència i responsabilitat. Perquè fins i tot darrere d’un emoji, hi ha una intenció, un missatge i una persona real llegint a l’altre costat de la pantalla.